söndag, juni 06, 2010

Betong inspiration


Har ju haft den stora lyckan att bli tillfrågad om att vara med i Panduros tävling där man skulle skapa med betong och detta är ett helt nytt område för mig .
Efter som jag är hel tokig i turkost så bestämde jag mig att göra en kruka som kan passa både inne och ute.

Ljuvligt somrigt eller tufft, det väljer man ju efter humör :)

Jag blev också inspirerad att piffa upp min uteplats i det fina vädret och
Panduros utmaning om att skapa med betong var ju just rätta sättet att sätta fart.


Började med att gjuta pilar till mina blomstöd ( den andra står och härdar nu)
Panduros akrylfärger för utomhus målning är lätta att måla och helt luktfria och undert klara i färgen.

Till form använde jag strutar från IKEA som jag målat insidan med form latexen som var med i det fina paketet. Sedan smörjde jag formen med olivolja. Samma med pennan och det gick lätt som en plätt att ta bort. Form latex är en toppen produkt som jag inte visste fanns innan.


Här ser ni hur den såg ut innan den var färdig målad....


Jag fann inspiration i Panduros betong gjutnings häfte och stansade ut egna bokstäver i foam.
Du skulle kunna köpa thickers och använda om du sätter fast dom så du får texten åt rätt håll.
Målade form latex över boksäverna och innerburken och hade ett tunt lager olivolja över.

Blandade betong var inte alls svårt.....svårast var att fota utan klada ner kameran;)

Så här blev krukan!

Och så här blev min uteplats inspirerad av texten på krukan har jag hittat på min egen unika design kollektion av dekorationer ;) Väldigt exklusivt och jättekul att göra.

Det blev egen gjorda servetter. Stansade ut likadana foam bokstäver som till krukan och stämplade med en permanent stämpeldyna på vita IKEA servetter


Stämplade handukar !

Klippte ut och tog det översta lagret av en av servetterna och värmde fast på ett block ljus med hjälp av bakplåtspapper och varmluftspistol.


Älskar ju vintage och färg och dessa är helt underbara att kombinera i hop till som min vän Lina kallar Pretty Petraso eller var det Odd Petraso;)


Så var det dukat för en lunch på altanen med flaggspelet jag sydde förra sommaren.




Råkade ha lite bråttom att jag kvadde min första gjutning ...döljt det för fotograferingen;)
Mitt tips är låt saker härda i 2 dygn..... inte 12 h ;)

Det blev en mysig grill middag med familjen på eftermiddagen och grillning och dom gillade dukningen;)
Petraso

10 kommentarer:

Karinb sa...

Du är helt underbar!

Anonym sa...

Verkligen underbart!
Jättefina krukor och pilarna var fantastiska! Jag älskar också turkost! Sen verkade lunchen vara ganska angenäm också!!

Hegu sa...

Underbart snyggt!! Vilken kreativ förmåga du har...:)

Erica sa...

så fin den blev!!

Sanna F sa...

WOW vad kul! Jag älskar att jobba med betong.... Måste också prova det där med bokstäverna!!!!!!

Linda Muhr sa...

Så jävla snyggt!

Gillar namnet oxå!

"Vintage by petraso", det nya stilen!

Linapyssel sa...

Du är bara så jäkla bra...kreativiteten sprutar ur örona! Jag går alltid från din blogg med ett stort leende....för jag kan se dig framför mig när du far runt och skapar...du har väl massa kläder på dig när du gjuter betong va....hehehehhhhhheee.
Kan ju bli fasligt roliga former annars!!! hihiii
Skrattar fortfarande gott åt din kommentar om vinsten!!!

Massa kramar Lina

Damen sa...

Wow, härligt att se sådan kreativitet!

Ulrika aka LillBlomman sa...

Alltså du är bara helt fantastisk!!!

Jona Panesa sa...

awesome! lvoed what you did here!